CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

2008/08/06

ربي


عمرك صليت قبل كده؟!
اكيد لو جاوبت بنعم يبقي اكيد ركعت و سجدت لله رب العالمين , فاكر كنت بتقول ايه؟!
اقولك انا , كنت بتقول 3 كلمات (سبحان ربي العظيم و سبحان ربي الاعلي ) وطبعا وبقليل من الذكاء - هذا ان كنت تمتلكه- ستعرف انني اتكلم عن الكلمه الوسطي التي تقولها خمس مرات يوميا علي الاقل في ركوعك وسجودك - او هذا هو المفروض - , وهي كلمه ربي
ربي قولها كده... جرب...حاول ...قول ربي
ربي
قولها براحه وبتمعن مش زي ما بتقولها وانت راكع او ساجد , بتخبط التلات كلمات في بعض
قول ربي وحس بيها , ربي انا , انا من دون البشر , كل هؤلاء يصلون لله , وغيرهم في كل زمان ومكان ويظل ربي انا , فنحن لا نقول ربنا ولكن ربي اي ربي انا وحدي , اشعر بالفخر حين اقولها واشعر بالألفه , فهو ربي وانا عبده ليس بيني وبينه شيء اناجيه مباشره في صلاتي وادعوه بأسمه حين احتاجه , اشعر اني قريب منه ربي , افخر به بين جميع الخلق من آمن به ومن كفر , افخر به بين من آمن لانه يسمعني ويراقبني ويغفر لي وبالرغم من وجود الملايين مثلي الا انه يظل دائما معي لا يشغله كونه عني يراقبني ويحفظني يمتحني ويجزيني يختبرني ويعطيني وهو اقرب إلي من كل شيء فهو اقرب إلي من حبل الوريد , وافخر له بين من كفر بالحق جهلاً او عنداً بأن ربي هو الحق وكل ما سواه باطل , بأنه مالك السموات والارض الحي القيوم الذي لا تأخذه سنه ولا نوم , افخـر بيه بينهم واشفق عليهم , اشفق عليهم من يوم لا تجزي نفسا عن نفسا شيء والامر يومئذ لل ه, يوم اري ربي واكلمه واستغفره , فيرحمني ويعطيني ويكرمني ويدخلني جنته وحقا اشعر بالحيره , ايهم اعظم أجنه الواحد الديان ام رؤيه وجهه الكريم؟! حقا ان الحيره نفسها لا مجال لها هنا ان الامر اعظم واكبر من ادراك البشر
يالله
ربي
لا ادري ماذا اقول ان الكلمه لا تحتاج لأي وصف او شرح او كلام انه الاطلاق الكامل , كل نسبيه العالم تلاشت وجاء اوان الاطلاق , لا ان ربي اكبر من ذلك , اكبر من ان يقارن بين النسبيه والاطلاق هو عز وجل خلق ذلك فهو اكبر منه.
خارج حدود المنطق والنسبيه والزمان والمكان
ربي

7 توته توته خلصت الحدوته...حلوه ولا ملتوته؟!!:

غير معرف يقول...

"لا ادري ماذا اقول ان الكلمه لا تحتاج لأي وصف او شرح او كلام انه الاطلاق الكامل"
فعلا أنت بتنقل إحساس .. مينفعش تقول أكتر من كده ..مش هيحسه إلا إللي داقه .. أما إللي ماداقهوش فهو فعلا محروم جدا ومسكين .. لأن الاحساس ده نعمة من ربنا
.............
ربنا يديم عليك الإحساس ده دايماً ...

زيتونة...واحيانا قلب برئ يقول...

فعلا ونعمة بالله
عجلت اليك ربي لترضى
ربنا ينور طريقك وطريقنا بمعرفته

marwaya يقول...

بجد فظيعة اوي
جزاك الله خيرا واسلوبك سهل وبسيط

Dr_HamZA يقول...

ربي
ربي
ربي
ربي

مش اقدر اقول اى حاجة بعد الكلمة ده

dr_h.mohamed يقول...

بجد اكثر من رائعة
اسلوب سهل وبسيط
احساس رائع وعظيم
جراك الله وجرانا كل خير
اللهم نور بصيرة كل انسان
وزد المومنين ايمانا واغفر للمقصرين
واهد العاصين
اللهم نور قلوبنا وعقولنا بالايمان
الخالص لوجهك يا رب العالمين

marwaya يقول...

لمزيد من التفاصيل ف التعليق
فبجد من ساعة ما قريت الكلام ده
وانا حاسة باحساس تاني خالص
وانا بقول سبحان ربي الاعلى وسبحان ربي العظيم ف الصلاة
بجد اسلوبك بيوصل بسرعة اوي وصعب يتنسي

بندقة يقول...

جزاك اللة خيرا بجد انا من ساعت ما قريت الكلام بحس باحساس تانى خالص وانا بصلى وبخشع فى صلاتى اكثر
اسلوبك جميل جدا وقريب من القلب