CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

2009/04/01

قالوا لي..


قالوا لي صفها..فقلت

هي..بحر النهايات..همس النغمات..هي سحر الحرف..وعشق الكلمات..

قالوا لي صفها..فوصفت

هي ..صوت كمان حزين..هي تعويذه حنين..هي لحظه شغف..ونظره امل..

قالوا لي صفها..فأعترفت

هي..القمر بدرا ومحاق..هي مد وجزر..قلعه الغموض..وحصن الصمود..

قالوا لي صفها..فأجتهدت

هي..نور الفجر..ثوره شعب..هي لهفه اللقاء..ودمعه الفراق..

قالوا لي صفها..فأحترت

هي ..صوت القلب..ارتعاشه يد..دفيء الاوصال..وهمس الافكار..

قالوا لي صفها..فتمنيت

هي.. الرحله والطريق..الحكمه والصديق..هي الاسطوره..هي السؤال!!

قالوا لي صفها..فتسألت

اداءاً هي ام دواء..مسأله ام جواب..أرحله الي عوالم الجنون..ام وصول الي قمه الحِلْمُ والنضوج?!!

قالوا لي صفها..فظننت

هي.. الصمت..هي السر..هي الصوره..هي المستحيل!!

قالوا لي صفها..فعرفت

هي..هي..الآخر..!!

قالوا لي صفها..فأبتسمت.

تمت

6 توته توته خلصت الحدوته...حلوه ولا ملتوته؟!!:

marwaya يقول...

بصراحة بعد الاكتئاب اللي سببتهولي من شوية
مش قادرة احس دي
مع انها حلوة
بس دخلتني ف مود سواد
جاي دلوقتي تصلح
بعد اييييييييه
ماخلاص
لا بس بجد الواححد يدي كل ذي حق حقه
عجبتني دي اكيد ارحم من اللي فاتت
D:
ستايل جديد واسلوب مختلف وحلوة اوي نهاية كل جملة فتسائلت فظننت
جديدة وحلوة
استمر
بس اوعى تكتب زي شروق وغروبان دي تاني
D:

hagar 3otat يقول...

بجد أنا مش لاقيه كلام اقوله بعد الكلمات الحلوة دي
الكلمات دي اخدتني لدنيا تانية مليانة سحر وجمال كاني في الجنة كأن الدنيا كلها تلاشت من أمامي وذهبت في عالم فيه ناس تانية اتمنيت افضل معاهكم للابد
الكلمات رغم انها بسيطة وسهلة لكن مليانة مشاعر حلوة اوي كلنا نتمنى نعيشها
بعد اللي قريته ده مش عرفة بجد اتكلم او اوصف اللي انا حساه

زيتونة...واحيانا قلب برئ يقول...

اولا اسفة على التأخير في التعليق
ثانيا اهنيك لتغيرك لجلدك واختيار لون جديد بعيد عن اسلوبك..وبداية موفقة
ثالثا لو بدأت بالاسلوب ستمل مني لاعجابي بكل وصف وصفتة....

بحر النهايات....

ياله من تعبير عميق اي نهايات تقصدها...نهايات الوحدة دونها...ام نهايات قواك امامها...بحر..هي بحر بعمقة بجنونة بجمالة بملوحتة ببرودتة....


هي سحر الحرف..وعشق الكلمات..
هي سحر الحروف..طاب اي حروف تعني...كل حرف نطقتة؟...كل حرفة كتبتة...ام كل الحروف التي تأخد منها السحر والغموض..ام عشق الكلمات...هل مجرد كلمات الحب هي التي تعشقها لتتجمع حروفها لتكون كلمة نطقتها
وهذا كان وصفك


هي...صوت كمان حزين..هي تعويذه حنين..هي لحظه شغف..ونظره امل
تبدو التعبيرات للوهلة الاولى متناقضة بعض الشئ او حزينة...لكن يا مرحبا بهذا التناقض المبدع الذي يقوي يقينك بها وعشقك لجميع حالتها.....امل شغف.حزن حنين...هي مجموعة من تلك المشاعر التي تجذب اي فنان ليرسم بريشتة لوحة فنية مبدعة كلوحتك....
وهذا كان اعترافك

هي..القمر بدرا ومحاق..هي مد وجزر..قلعه الغموض..وحصن الصمود..
ماهذا الحب الرائع الذي يريك حبيبتك بدار ومحاقا...بلا نفاق او مبالغة او تكون مرأتك مراّة عامية تراها جانب مشرق مخدع فقط بالا حقيقة عيوبها.فانت تقبلتها بدر ومحاق مد وجزر كانت غامضة ام صامدة...ذكرتني كلماتك بأغنية لوائل جسار( حبيته لما انا شوفت عيوبةومفيش اجمل من كدة)...
بأجتهادك في وصفها هذا اثبت انك تريدها كما هي بالا اي الوان زائفة


هي..نور الفجر..ثوره شعب..هي لهفه اللقاء..ودمعه الفراق

ما اروع النور بعد ظلمات الليل...وما اروع الثورة بعد سنوات الكسل ..وما ابدع لهفة اللقاء لتطفئ نيران الشوق...وما اقسى دمعة الفراق...وصفت هنا حياتك دونها واثرها بعد ما احتلت حياتك قلبا وقالبا ولا يوجد اجمل من ذلك الاحتلال

لك كل الحق في الحيرة...فما ابدعها بابداعك

هي ..صوت القلب..ارتعاشه يد..دفيء الاوصال..وهمس الافكار
صوت القلب؟...أستطاعت هي ان تسكن اعماقك لتكون هي صوت قلبك ودقاته؟.... ولذا فلا اتعجب من ارتعاش اليد ودفئ الاوصال فسكونها داخلك يعلن العصيان الدافئ الثورة الحكيمة...ولذلك فمن المنطقي ان تكون هي همس الافكار

كل ذلك ماتمنيت...ولك اكثر باذن الله

هي.. الرحله والطريق..الحكمه والصديق..هي الاسطوره..هي السؤال!!
هل يوجد فرق بين الحلة والطريق؟...نعم هناك فروق على رأسها انها مؤنس الحلة بصداقتها وهي نبراس الطريق بحكمتها....أهي اسطورة رسمتها بريشتك العبقرية؟

عذرتك لتسأولك

اداءاً هي ام دواء..مسأله ام جواب..أرحله الي عوالم الجنون..ام وصول الي قمه الحِلْمُ والنضوج?!!
قالوا لي صفها..فظننت

بديع التناقض في المعاني ...فحقـا.هل اصابك الجنون ام تعافيت منه؟...

من تستطع ان تهز كيانك فالظن هو اقل رد فعل تكونه



هي.. الصمت..هي السر..هي الصوره..هي المستحيل!!
قالوا لي صفها..فعرفت

نتيجة منطقية ومسلسلة بشكل رائع...هي الصمت الذي يحركة الكلام هي السراب في حقيقة الواقع

فعرفت..هنيئا لك بمعرفتك...


هي..هي..الآخر..!!
قالوا لي صفها..فأبتسمت.

نعم هي نصفك الأخر..او الاخر.المنتهى الذي يكلل تعبك ومجهودك
ابتسم يجب الابتسام...مدام وجدتها ووصفتها وابدعتنا بوصفك عنها

اسفة على الاطالة ولكن كلماتك هي التي فعلت بي كل ذلك

روح من الله يقول...

أيوه كده ...يلاهوي

ديه كده لذيذه وحلو أوي والفظها سهله


بس فيه كده كام سؤال محيرني ؟؟


مين ديه إلي قالولك توصفها وقاعدت تقول فيها كل الكلام ده كله...وميين إلي قالولك بظبط...وهما هما نفس الناس كل مره ولا ناس تانين :-P :-P.


طبعا تهيس ...

لا بس بجد حلوه وبسيطه وأسلوبها حلو

لست كغيرى يقول...

هى اه حلوة وبسيطة وجميلهومن ابسط واصغر وابلغ ماكتبت

بس عاديه جدا....ومش قدرت استوعب هو ايه الجديد فيها...ولا ايه هو اللون الجديد عليك؟؟؟

انت هو انت....يعنى نفس جمال اسلوبك...نفس تعبيراتك....نفس موضوعك

مش وحشه ابداااااااااااا....بس مش جديدة ...

واخيرا...انت مبااااااااااااااالغ فيك

حماده زيدان يقول...

يفتح باب بيت المدونين ذراعيه لكل الموهبين في :
1/ القصة القصيرة
2/ الشعر بشتى أنواعه
3/ الرواية "رواية سنوية سنقوم بنشرها في الجريدة"
4/ المقال الصحفي
إذا وجدت في نفسك القدرة على المشاركة أرجوا التواصل معي على الميل التالي
arabicsabah@yahoo.com

أرجوا إرسال مواضيعكم لأختيار الأفضل لنشره العدد القادم
http://www.facebook.com/inbo x/readmessage.php?t=1069922064 069&f=1&e=-12#/group.p hp?gid=78080770039